Provstädning och allmän information

Hur mycket kostar det?
En hemstädning eller provstädning första gången är svår att ge ett prisförslag på och görs i regel inte. Så mycket spelar in på hur lång tid en städning tar, vad som ingår, vad kunden tycker skall ingå, hur skitigt det är, hur mycket prylar dom har, om de har husdjur, barn osv. Därför brukar vi köra med ett rabatterat provstädningspris första gången.

Provstädning.
Denna typen av städning används i regel på varje nytt projekt för att bilda sig en uppfattning om man sen vill välja att gå vidare och lägga in sig på ett kontinuerligt schema varje eller varannan vecka. Det gäller både för företag och privatpersoner i hem, lokaler och kontor. För flyttstädning, byggstädning och fönsterputsning gäller annan prislista.

Hur lång tid tar det?
En provstädning tar i regel 30% längre i tid än vad återkommande städningar på schema sen brukar ta. Om en normal hemstädning på 100m2 tar ca 4 tim så tar en provstädning runt 5-5,5 tim. Anledningen att det tar lite längre tid är för att det är första gången man städar. Städarna känner inte till projektet och beställarens eventuella önskemål. Ni som beställare kan gå igenom lite grann på plats med städarna om hur och var man vill ha städat om ni vill. Allt blir genom städat en gång grundligt och är då mycket lättare att behålla den kvaliten vid varje lika städtillfälle.

Vilka är bindningstiderna?
Man binder sig inte på återkommande städning med att boka en provstädning. Ni kan boka en provstädning och sen inte göra fler bokningar hos oss om ni inte vill.

Kundanpassad städning
Alla kunder har egna krav och önskemål. Vid en provstädning kan beställaren själv vara med och påverka var just er nivå skall ligga. Någon vill ibland att golvet skall moppas, en annan vill att bara lister och dammsugning skall ske. En annan, kanske bara vill göra i ordning badrum och kök samt hänga upp tvätt. Har ni andra önskemål mot vad vi brukar städa så fyll i vår checklista och skicka till oss så läggs det in på städarens arbetsorder.

Bra att tänka på
Som kund behöver man fundera ut vilken typ av städning man vill ha. För om man sen lägger in det i ett schema så blir det svårt att lägga till städmoment på grund av att vi i regel både före och efter er städtid, har andra kunder som väntar på sin städning. Det är också viktigt att tänka på om man exempelvis får tillökning i familjen med barn eller husdjur då det oftast medför mer städtid. Därför kan ibland städningen upplevas gå ner i kvalitet om vi har samma tid på oss att utföra det. Då är det bara att höra av er till oss så vi kan planera in lite extra tid.

Bokningsbara schematider och körtider
Schemat är ganska ihoppressat så att våra städare inte har för lång väntetid före och efter kunder. I regel hinner vi med på 30 minuters raster mellan varje projekt men ibland om det är långt mellan projekten behöver vi 1 timme. Har man önskemål om exempelvis fönsterputsning eller annat tilläggsmoment i en städning som är på schema, är det bättre att boka in ett nytt städtillfälle för just dom momenten. En fördel kan vara att lägga sin tid i slutet på dagen om möjlighet finns. Då finns det bättre möjligheter att lägga till något extra moment vid behov med överenskommelse med städarna.

Innan städning
Om ni har värdefulla föremål eller smycken rekommenderas att dessa tas bort, låses in eller meddelas till oss innan vi påbörjar städningen. Det är en fördel om det är undanplockat så går städningen snabbare men inget krav. Tänk på att vi ersätter normalt inte förlorade föremål eller skador om det inte finns tydliga bevis. Känsliga materialtyper bör meddelas till oss skriftligen så skriver vi in detta i städarnas arbetsorder. Städning på känsligt material sker då på egen risk och information men vi gör så gott vi kan på erat sätt.

Efter provstädningen
När provstädningen är utförd så vet vi exakt vad vi kommer behöva i tid för ert projekt och vad er kostnad för kommande likvärdiga städningar blir. Administratören kommer inom kort kontakta er för avstämning om hur städningen gick, om ni blev nöjd, något moment saknades eller önskas ta bort inför kommande städningar och tillsammans med er, planera en dag för start av återkommande städningar efter behov.

Vad ingår i en provstädning?
Om inget annat sägs så dammsuger och våttorkar vi samtliga öppna horisontella ytor, Under sängar, köksbänk, bord, lister, golv, vertikala ytor som dörrblad, handtag, uttag, väggar i badrum, fogar, duschglas och speglar. Småsaker plockas och ställs iordning eller läggs på anvisade platser. Vi städar inte i lådor, ugn, micro, bokhyllor, kyl, frys, fönster om inget sägs.
*se checklista för hemstädning för exakta moment.

Hantering av information
Vi använder så mycket som möjligt mejl så vi kan följa upp vad som sagts. Telefonsamtal eller muntlig kommunikation kan försvinna. Är det viktig information så är det bättre att dokumentera det via mejl. Var ute i god tid.

Nöjd Kund Garanti
Gäller först och främst om vi har fått vår rekommenderade tid på oss att utföra vår typ av städning. Då kommer vi tillbaka och fixar till städningen tills ni blir nöjd. Vi behöver få in reklamationen senast tre dagar efter händelsen och kunna ha möjlighet att återkomma och fixa till städningen inom samma tid. Om vi har en begränsad tid på oss städar vi efter en prioritetslista från er och betar av momenten efter den. Det blir svårare för oss att hålla en hög nivå då det ofta är mer pressat med tid. Som kund får man ha lite överseende ibland med att det kan missas och istället informera oss om det så vi kan försöka förbättra det framöver.